Nieuws/activiteiten

Zo begin je (op een gezonde manier) weer met sporten.

Helaas voor ons waren de sportscholen enige tijd dicht als gevolg van de pandemie. Maar sinds afgelopen zaterdag mogen we eindelijk weer buiten én binnen sporten. Maar kun je op een gezonde manier weer beginnen met sporten als je een tijdje gestopt was?
Bron: numrush.nl
Lees meer

De voordelen van wandelen voor mensen met reuma.

Als je een vorm van reuma hebt, is bewegen en sporten lang niet altijd vanzelfsprekend. Toch heeft vooral wandelen een positief effect op de klachten. Dat zegt dr. Jasmijn Holla die onderzoek doet naar sport en bewegen voor mensen met reuma. ‘Wandelen is een activiteit waar je makkelijk mee kunt starten en die je gewrichten niet te veel belast.’
Bron: reumanederland.nl
Lees meer

De beste verzekeringen voor fysiotherapie

Ieder jaar selecteert het KNGF de beste (aanvullende) zorgpolissen voor fysiotherapeutische zorg. Let op: als u onder behandeling bent van een fysiotherapeut die geen contract heeft met uw zorgverzekeraar, dan wordt je rekening vaak niet volledig vergoed. We hebben een overzicht gemaakt van de korting die zorgverzekeraars in die gevallen toepassen.
Overzicht bekijken

Fysiorunning met Tom Koerts

Onder deskundige leiding van Tom Koerts een start maken en enkele weken training en begeleiding krijgen tijdens de eerste ervaring met het hardlopen! De gezamenlijke trainingen vinden 1 x per week plaats in de wijk Peelo. Tom is een succesvol hardloper op nationaal niveau. Hij loopt nu stage in onze praktijk t/m februari 2022.
Deelname is gratis!!
Flyer bekijken

Gezondheidseffecten van buiten zijn

Elke dag een uurtje naar buiten is niet alleen gezond omdat je dan in beweging komt, maar ook omdat je natuurlijk daglicht tot je neemt. Dat is goed voor je humeur, verbetert je slaap en verlaagt de kans op depressie, blijkt uit een nieuwe grote studie. BRON: welingelichtekringen.nl
Lees meer

Dit gebeurt er in je lichaam als je stopt met roken

Iedereen weet inmiddels dat roken ongezond is. Dat komt doordat sigaretten de schadelijke stoffen teer, nicotine en koolmonoxide bevatten. Met name de teer is erg slecht voor je longen. Nicotine is een verslavend middel dat met name op het zenuwstelsel werkt en het stofje dat het stoppen met roken zo moeilijk maakt. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk in je lichaam als je stopt met roken? BRON: detelegraaf.nl
Lees meer

Is dit de oplossing tegen kramp?

Kramp: dat wil niemand. Zeker niet tijdens een wedstrijd. Wat is nu eigenlijk de oorzaak?
Veel lopers krijgen ermee te maken. Tijdens een intensieve training of, nog erger, tijdens een wedstrijd: kramp. Lang werd gedacht dat kramp vooral veroorzaakt wordt door een tekort aan bepaalde elektrolyten. Met name het verlies van natrium, magnesium en kalium tijdens inspanning door overmatig zweten werd gezien als dé oorzaak van kramp. Recentelijk worden er ook andere theorieën onderzocht. De oorzaak en dus de oplossing voor kramp moeten we hoogstwaarschijnlijk in een heel andere hoek zoeken.
Lees meer

Waarom langzaam hardlopen goed voor je is.

Je eigen versie van ‘langzaam’ hardlopen is wanneer je makkelijk kan praten terwijl je loopt. Om een idee te krijgen tussen snel en langzaam moet je kijken naar je verschillende tempo’s op verschillende afstanden. Een 5 kilometer loop je waarschijnlijk sneller dan een halve marathon. Tijdens een 5 kilometer wedstrijd loop je misschien 25 minuten erover, maar verleng je dit naar een halve marathon, dan zal het je niet lukken om ditzelfde tempo 21 kilometer lang vol te houden. Je tempo verschilt dus per afstand wat je loopt.
Lees meer

Gesloopt door corona: wat covid-19 op lange termijn met je lichaam doet

Of je nou jong of oud bent, of in eerste instantie milde of erge coronaklachten hebt gehad; het coronavirus kan je nog maandenlang nekken. Van vermoeidheid of aanhoudende hoofdpijn tot na drie maanden nog steeds je favoriete eten niet kunnen proeven.

Longartsen, huisartsen en fysiotherapeuten waarschuwen dat covid-19 nog maanden na een infectie voor een waaier aan klachten kan zorgen. NOS op 3 zocht per lichaamsdeel uit wat we nu weten over die langdurige klachten:
Lees meer

Ga wandelen

Volgens professor neuropsychologie Erik Scherder houdt een dagelijkse wandeling je hersenen gelukkig En dat niet alleen. Juist nu, in coronatijd, komt daar iets belangrijks bij: het heeft ook een gunstig effect op je afweersysteem.

Lichamelijk bewegen versterkt namelijk je afweersysteem. Door meer te bewegen kun je niet vermijden dat je het coronavirus krijgt, maar wel het risico verkleinen. Net als de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Precies de ziektes die mensen nu kwetsbaarder maken voor het virus. Daarom is dit het moment om mensen ervan te doordringen: ga bewegen In je lichaam zitten verschillende stofjes die alle ongewenste indringers opvreten. Deze stofjes worden onmiddellijk actief als je gaat bewegen. Vooral matig intensieve beweging zoals wandelen is goed

Minimaal een half uurtje per dag. En dan een beetje doorlopen. Je moet voelen dat je iets gedaan hebt, zonder dat je over je grens heen gaat. Als je beweegt dan activeer je je hersenschors. Die zorgt ervoor dat er een rem komt op al die gebieden in je brien die zorgen voor negatieve gevoelens, je niet lekker voelen of gestresst zijn.

Tijdens het wandelen word je cognitief minder belast. Je komt even tot rust en er wordt een netwerk in je brein actief dat creativiteit in gang zet.
Lees meer